Min personlige guide: Forlænget weekend i Paris

For et par måneder siden var Jonas og jeg i Paris og det er længe siden, at jeg har haft så god en ferie. Vi sov længe, spiste fire-fem gange om dagen og tog os god tid til at slentre i byens gader og nyde stemningen samt hinandens selskab. Jeg har forsøgt at lave en guide over, hvad man kan opleve, hvis man er i Paris en forlænget weekend velvidende om, at det langt fra er den første guide fra en dansk blogger. Vi boede på skønne og charmerende Hotel Emilie. Man skal dog lige vænne sig til, at bruseren befinder sig i samme rum som sengen og man derved bader til offentlig skue for sin partner. Det lille hotel ligger i Le Marais tæt på Notre Dame.

DAG 1: EIFFELTÅRNET, SIENEN OG NOTRE DAME

⋅ Jardin du Trocadéro
⋅ Notre Dame
⋅ Is: Berthillon Glacier
⋅ Aftensmad: Frenchie Bar á Vins
Hvis man vil have de velkendte billeder af Eiffeltårnet, vil jeg anbefale, at man tager metroen til Trocadéro. Derudover er Avenue de Camöens og L’Howea også meget Insta-venlige spots. De ligger begge i gåafstand fra Trocadéro. Bevæg jer derefter ned til Champ de Mars, Esplanade Jacques Chaban-Delmas og Musée Rodin. Det er lidt sjovt, at Eiffeltårnet i første omgang blot skulle være et midlertidigt bygningsværk. Nu har det stået i langt over hundrede år og er et af de vigtigste samt mest besøgte monumenter i hele verden. Det er bestemt også værd at se tårnet om aftenen. Hver time er der nemlig et lille lysshow i cirka fem minutter. Det vi (og en masse andre turister) ikke vidste var, at det faktisk ikke er tilladt at tage billeder af Eiffeltårnet, når solen er gået ned. Det er noget, jeg har læst senere.
Efter at have gået langs Sienen endte vi ved Notre Dame. Der var lukket fuldstændig af og der var en helt bestemt stemning blandt menneskeflokken, som på afstand så på den brændte kirke. Folk talte dæmpet og viste deres respekt. Jeg vil anbefale, at man besøger bogbutikken, Shakespeare and Company, når man er i området. Den ligger lige over for Notre Dame og byder på massere af bøger, små og skøre rum samt katte, der holder de læsende med selskab. Det er ikke hver dag, man ser den slags. Jeg kunne da heller ikke lade være med at købe en bog med hjem. Faktisk kunne jeg have købt næsten hele butikken, men når man kun har håndbagage med, må man jo beherske sig.

DAG 2: LOUVRE, TRIUMFBUEN OG SACRE-CÆUR

⋅ Louvre
⋅ Montmartre
⋅ Aftensmad: Café Charlot
⋅ Eiffeltårnet by night
Hvis man vil undgå andre turister på sine billeder af pyramiderne ved Louvre (og alle andre steder for den sags skyld) skal man stå tidligt op. Det gad vi tydeligvis ikke. Jeg vil dog anbefale, at man tager sig god tid til at udforske bygningerne samt iagttage alle turisterne, der forsøger at få det bedste billede til deres blog eller Instagram. Besøg derefter Jardin du Palais Royal og Les Deux Plateaux/Colonnes de Buren. Det er nok er mit yndlingssted i hele Paris. Det virkede ikke så besøgt, så der var en roligere stemning end ved pyramiderne. Husk også at gribe en kaffe ved Café Kitsune, der har en virkelig Insta-venlig to go kop samtidig med at kaffen faktisk er god. Vi nød kaffen ved springvandet mit i haven.
Vi slentrede derefter igennem Jardin des Tuileries og langst Champ-Élysées, hvorefter vi endte ved Triumfbuen. Køen var ikke lang og vi besluttede os derfor for at se Paris oppefra, hvilket bestemt kan anbefales.
I Montmartre ligger Sacre-Cæur, der har en af de smukkeste udsigter over Paris. Derudover finder man også denne charmerende og Insta-venlige restaurant, kabaretten, Moulin Rouge, og Paris’ allersidste vinmark. Det er en lillebitte mark og Jonas var bestemt ikke imponeret, da vi havde gået en kæmpe omvej for at se den.

DAG 3: BOTANISK HAVE OG JARDIN DU LUXEMBOURG

⋅ Botanisk Have
⋅ Rue Crémieux
⋅ Jardin du port de l’Arsenal
⋅ Bastillepladsen
⋅ Frokost: Neighbours
⋅ Merci
⋅ Kaffepause: Fragments
⋅ Jardin du Luxembourg
⋅ Aftensmad: Le Petit Marcel
Jeg ville egentlig gerne have været i Grande Mosquée de Paris, men grundet mangel på kontakter endte vi i stedet i botanisk have. Derefter gik vi rundt i området, hvor vi passerede Rue Crémieux, der er en rigtig Insta-venlig gade (man skal dog være respektfuld, da der bor mennesker, som ofte bliver forstyrret af turister), Jardin du port de l’Arsenal og Bastille-pladsen. Merci er en butik, der virkelig er værd at besøge, hvis man godt kan lide pæne ting samt pinen ved at forelske sig i møbler, man ved, man ikke kan få med hjem alligevel. Det er også der, man finder den velkendte, røde Fiat, der står ude i gården, inden man går ind.
Vi sluttede ferien af i Jardin du Luxembourg.

Som I nok kan regne ud, har vi næsten kun brugt penge på mad. Vi havde ikke bestilt billetter til noget hjemmefra, hvilket vidst er et must, hvis man ikke gider stå i kø. Der er mange ting at se i Paris og katakomberne står øverst på min liste til næste gang, hvor vi bestemt skal være bedre til at planlægge. Jeg vil derudover anbefale, at man altid har kontakter på sig og køber en form for rejsekort eller billetter til metroen. Det er okay nemt og man kan spare lidt på energien. Jeg er bestemt ikke færdig med Paris og jeg glæder mig allerede til at vende tilbage til byernes by. Hvis I gerne vil se endnu flere billeder fra Paris, har jeg postet en del på min Instagram (@karolinemalling). Se også mit tidligere blogindlæg omkring Paris