Filmanmelderen: Junglebogen

”The bare necessities of life will come to you.” (Baloo og Mowgli i Disney-filmen “Junglebogen”)

For en lille måned siden havde jeg en hyggelig tøseaften med den savnede Amy, der lige i øjeblikket bor i København på grund af praktik. Derfor ser vi ikke hinanden så meget, som vi plejede at gøre, da hun boede i Randers. Det var derfor dejligt at se hende igen. Vi startede ud på Cafe K med nachos, som vi begge havde drømt om længe, og tog derefter i biografen for at se live action-versionen af ”Junglebogen.” Det var en virkelig dejlig aften med en masse gensynsglæde og en rigtig god film, som jeg synes fortjente en anmeldelse her på bloggen.Vi kender vidst alle Disneys tegnefilmsversion af ”Junglebogen” fra 1967, hvilket faktisk er inspireret af Rudyard Kiplings bog – fun fact lige der, jeg vidste det i hvert fald ikke. Filmen handler om den forældreløse dreng Mowgli, der bliver opdraget i junglen af ulvene Raksha, Akela og resten af ulveflokken. Mowgli bliver dog nødt til at forlade sit hjem hos ulvene, da tigeren Shere Khan truer ham og hans familie på livet, hvorefter han nu må på en udfordrende rejse igennem junglen, hvor han blandt andet støder på pytonslangen, Kaa, og orangutangen, Kong Louie, der begge prøver at snyde ham. Heldigvis får han hjælp undervejs af de også velkendte figurer: panteren, Bagheera, og bjørnen, Baloo. Det er en af Disneys mest populære klassikere, som vi alle har set som børn, hvilket nok også er en af grundene til den nye versions popularitet.

Denne versions handling minder meget om den oprindelige og jeg kan derfor ikke forstå kritikken omkring, at handlingen har været langt fra den originale tegnefilm. Den har handlingen, alle de vigtige karakterer og endda musikken. Det er ikke alle sangene fra filmen, der er med, men jeg havde ikke forventet, at der overhovedet var nogen, så jeg blev meget positivt overrasket. Jeg er også dybt imponeret over kun 10-årige debutant, Neel Sethi, som spiller Mowgli i filmen, da han udelukkende spiller over for animerede karakterer. Han må ikke have lavet andet end at rende rundt med sig selv foran en green screen under alle optagelser, så jeg synes, han er så sej og udgør en rigtig god Mowgli. Der er dog også nogle meget store personligheder, der ligger stemme til dyrene, blandt andet Scarlet Johansson som Kaa, hvis stemme er perfekt til den rolle. Jeg kan ikke beskrive det, ud over at hendes stemme var tryllebindende, lækker og gav én kuldegysninger. Derudover ligger Bill Murray stemme til Baloo og Christopher Walken til King Louie. Efter filmen får man den største trang til at undersøge, hvem der ligger stemmer til de forskellige karakterer, men jeg må indrømme, at jeg ikke kendte ret mange af de forskellige kunstnere.

Det er en virkelig god film, som jeg stærkt kan anbefale folk at se. Jeg vil dog blot nævne, at jeg synes, den var meget mere uhyggelig end den originale tegnefilm, hvilket nok skyldes at de forskellige dyr ikke er små, søde tegnefilmsfigurer, men i stedet animerede til at ligne virkelige dyr, hvilket gør blandt andet Shere Khan og King Louie meget mere uhyggelige. Alt i alt, er det en sindssyg god film med en masse imponerende animation, som jeg bestemt skal gense, når den kommer på DVD. Det er en god tur down memory lane, da den virkelig tager én tilbage til barndommen.