Filmanmelderen: Flaskepost fra P

”Tænker du aldrig over livets mysterier?” (Assad spillet af Fares Fares)

Det er egentlig en måned siden, at Jonas og jeg så filmen i biografen og jeg havde egentlig besluttet mig for, at det var alt for sent at lave en anmeldelse af den, men jeg synes så alligevel, at en film som denne fortjener at blive nævnt på bloggen på trods af den lange ventetid.Filmatiseringen af Jussi Adler-Olsens krimi, ”Flaskepost fra P”, er – som de fleste nok allerede godt ved – den tredje film i rækken og kommer efter ”Kvinden i buret” og ”Fasandræberne”. Jeg har aldrig selv læst bøgerne, men jeg har kun hørt godt om dem. Jeg vil ikke afsløre for meget af filmens handling, men den omhandler selvfølgelig stadig Afdeling Q, der har fået en ny sag i form af en otteårig gammel flaskepost. Flasken indeholder et råb om hjælp fra en dreng i fangenskab. Alle tegnene tyder på, at han tilhørte Jehovas Vidner og den gamle sag får hurtigt efterforskerne på sporet af en ny hændelse, hvor søskendeparret, Samuel og Magdalena, der er opvokset i en religiøs menighed, er blevet kidnappet af en mystisk mand, der trækker et spor af trosrelaterede mord efter sig. I filmen er der især fokus på Carl Mørcks og Assads modsætninger, da sagens religiøse natur for alvor bringer livets store spørgsmål på bane.

Hovedrollerne, Carl Mørck og Assad, spilles endnu en gang (og heldigvis for det da) af Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares. Jeg er, ligesom jeg var ved de to første film, dybt imponeret over alle skuespillernes evner og måde at spille deres roller på. Jeg fatter simpelthen ikke, at man, som en helt almindelig person, kan spille så godt og overbevisende, at man fuldstændig virker som en psykopat, en sindssyg eller en psykisk syg. Jeg ved godt, at det er fordi de har et talent og det er deres job som skuespillere, men jeg må nok indrømme, at jeg bliver så imponeret hver gang. Noget andet, der også forbløffer mig, er, at Fares overbevisende spiller en dansk stereotyp, men han er egentlig svensker. Det havde jeg aldrig gættet, hvis jeg ikke havde hørt ham i diverse interviews efter at have set filmene.

Jeg er slet ikke sikker på, om filmen overhovedet går i biografen mere, men hvis man ikke har fået set den, ville jeg helt klart anbefale folk at se den, når den udkommer på DVD. Jeg synes ikke, den er lige så uhyggelig som ”Fasandræberne”, men den rammer stadig, har en masse spændingsmomenter og giver stof til eftertanke. Den er helt klart et kig værd.