Filmanmelderen: Den Danske Pige

”I love you, because you’re the only person who made sense of me. You made me possible.” (Lili Elbe)

Jonas og jeg har her i bededagsweekenden været i Roskilde til konfirmation og svigerfarens fødselsdag. Det fik mig til at tænke på, at sidste gang vi var på Sjælland, for at besøge Jonas’ familie, var jeg med min svigermor i biografen og se ”Den Danske Pige” og selvom det er snart en måned siden, er det stadig en smuk og rørende fortælling, der fortjener et blogindlæg. Jeg kommer til at afsløre en ret vigtig detalje og en stor del af filmens handling i nedenstående, så hvis man ikke ønsker at vide, hvad der sker, anbefaler jeg stærkt, at man stopper med at læse nu. Til gengæld skal I huske at vende tilbage til det her blogindlæg, når I så har set filmen, ikke?1454582285_den_danske_pigeFilmen foregår i København i 1926 og handler om den danske landskabsmaler, Einar Wegeners, tranformation fra mand til kvinde. Einar har siddet model, iført kjoler og andre kvindelige beklædningsgenstande, til hustruen, Gerdas, malerier og her dukker hans sande identitet, Lili Elbe, op. Det er en transformation, der ikke kun indebærer hans forvandling fra mand til kvinde, men også en radikal ændring af deres ægteskab. Gerda accepterer dog sin mand og støtter ham i hans beslutning om at fuldende forvandlingen fysisk, men for hvert skridt Lili tager i sin banebrydende udvikling, må Gerda langsomt sige farvel til det menneske, hun giftede sig med. Filmen er baseret på en sand historie om danske Lili Ilse Elvenes, der var den første mand i hele verden, der fik foretaget en kønsskifteoperation. Lili døde desværre i 1931 på en kvindeklinik i Tyskland og man gætter på, at det var på grund af infektion efter de voldsomme kirurgiske indgreb.

Hendes pludselige død var noget, jeg ikke havde set komme, da jeg så filmen. I slutningen af filmen vises hendes død på en sådan smuk og rørende vis, at det er svært ikke at fælde en tårer. Lili fortæller Gerda om en drøm, hvor hendes mor havde kigget ned på hende som spæd og henvendt sig til hende, som var hun værende en pige. Man mærker virkelig hendes glæde og lettelse, hvorefter hun dør. Jeg er simpelthen så imponeret over skuespilleren, Eddie Redmaynes, evner – både i denne scene og i resten af filmen. Han spiller fantastisk. Han udviser virkelig nogle feminine og kvindelige træk, som man ikke havde forventet af en helt almindelig mand. Men det her er bare endnu engang et bevis på, hvor dygtige skuespillere kan være og hvor forbavset man kan blive over deres evner.

Som sagt var Lili den første mand i hele verden, der fik foretaget en kønsskifteoperation. Der er i dag ikke et egentlig tal på hvor mange, der har fået foretaget operationen, men det er blevet meget mere almindeligt. Hendes historie er med til at give os en forståelse for, at nogen mennesker i vores samfund ikke føler, de er født i den rigtige krop, hvilket kan give dem store seksuelle, psykiske og personlige frustrationer. Det viser også vigtigheden af, at omgivelserne og samfundet accepterer dette og ikke ser ned på deres beslutning. Det her er selvfølgelig min holdning og jeg vil heller ikke komme nærmere ind på debatten i det her blogindlæg, men det kunne eventuelt være en idé til et mere dybdegående blogindlæg, hvis folk er interesseret i emnet?

Lili skrev en selvbiografien, ”Fra mand til kvinde: Lili Elbes bekendelser”, hvilket er en bog, jeg stærkt overvejer at anskaffe mig, da jeg tror, det er spændende læsning. Måden man skrev og formulerede sig på i den tid afholder mig dog lidt, men jeg tror bestemt, hendes historie er værd at læse. Filmen er i hvert fald helt fantastisk efter min mening og jeg synes bestemt, det er en film, som alle burde se.