Filmanmelderen: Deadpool

“I didn’t ask to be super and I’m no hero, but when you find out your worst enemy is after
your best girl, the time has come to be a fucking superhero.” (Deadpool/Ryan Reynolds)

Jonas og jeg var i biografen i weekenden og se ”Deadpool”. Filmen bygger på Wade Wilson historie fra menneske til mutant og superhelt. Han får konstateret kræft kort tid efter han møder sin drømmekvinde, Vanessa. Han bliver af en suspekt mand tilbudt en kur mod kræften i form af superheltekræfter, hvilket han efter lidt overvejning tager imod og han forlader derfor Vanessa, som er fuldstændig uvidende om alt dette. Han går herefter igennem en smertefuld proces, gennemført af mutanten, Ajax, der efterlader Wades ansigt og krop fuldstændig ødelagt.

Jeg vil ikke afsløre mere, men det skal hurtigt nævnes, at det ikke er en traditionel film om superhelte, som man har set hidtil. Hvor andre superhelte forsøger at hjælpe de svage og fange skurke, er Deadpool mest af alt ude på at hævne sig på Ajax, der skabte ham og gav ham superhelteevner, mens han provokerer folk omkring ham med perverse kommentarer og kvikke bemærkninger. Filmen er baseret på Marvels tegneserie af samme navn, der har forbindelse til hele universitet omkring X-Men, men skiller sig meget ud ved at være meget mere voldelig end de andre film og med humor under bæltestedet.

Hovedrollen spilles af den smækre, mandlige skuespiller Ryan Reynolds, som jo desværre ikke er så lækker i størstedelen af filmen og som bliver dækket i halvdelen af filmen på grund af en maske og superheltedragt. Men frygt dog ej, piger derude, man ser både hans skønne ansigt og trænede krop i filmen, så der er lidt at savle over. Men det er jo ikke det vigtigste (selvom det også er virkelig vigtigt), for jeg elsker ham i film som den her, hvor han rigtig kan udleve sit komiske talent. Reynolds har åbenbart i årevis forsøgt at få stablet lige netop den her film benene og blev kritiseret for sin optræden, da han spillede karakteren i ”X-Men Origins: Wolverine”, men jeg synes nu ikke, man kan kritiser hans skuespil i hverken filmen om Wolverine eller i den nye film omkring Deadpool. Jeg synes blandt andet at nedenstående interview med Deadpool er et glimrende eksempel på, at Ryan Reynolds nærmest er født til den her rolle.

Jeg kan ikke lade være med at grine, når jeg ser klippet, hvilket faktisk tydeligt viser humoren i filmen på under tre minutter . Efter min mening er det er en helt igennem sjov film. Dog ikke så sjov som de ældre herrer, der sad lige bag ved Jonas og jeg, gjorde den til, men stadig virkelig sjov. Filmen laver grin med alle andre superheltefigurer i Marvel, hele konceptet med mutanter og X-Men og endda med Ryan Reynolds selv på et tidspunkt i filmen. Idet at Deadpool taler til kameraet flere gange i filmen, og derved taler til publikummet i biografen, føler man næsten, at man er en del af hele historien, hvilket jeg er en stor fan af.

Herunder kan I se et par trailere.

Trailerne giver jer måske en lille ide om filmens handling. Jeg vil afslutte blogindlægget med at sige, at jeg helt klart vil anbefale den her film til alle der elsker Marvel, Ryan Reynolds, superhelte og komik og til alle andre for den sags skyld. Det skal dog siges, at det ikke er en film med et dybt budskab, men en film hvor der er stor fokus på figurernes komik. Det gør den anderledes end mange andre film, hvilket jeg synes er vigtigt og noget, der manglede inden for filmverdenen. Så tag jeres kære med i biografen og nyd en god film spækket med humor.

God aften til jer.